Studia Socjologiczne nr 2/1984
Artykuły
- B. Jałowiecki: Aleksander Wallis (2 V 1930-7 III 1984)
- J. J. Wiatr: Przywództwo polityczne w Polsce w świetle badań socjologicznych.
Doświadczenie badań polskich. "Działacze" czy "przywódcy"? Przywództwo polityczne a autonomia władz lokalnych. - W. Morawski: Reforma gospodarcza w Polsce.
Przesłanki reformy gospodarczej. Z historii naszych reform gospodarczych. Miejsce reformy gospodarczej w kryzysie gospodarczo-politycznym początków lat osiemdziesiątych. Hamulce i siły napędowe reform gospodarczych. Polityczne uwarunkowania reform gospodarczych. Gospodarcze i społeczne uwarunkowania reformy ekonomicznej. Zakończenie. - M. Jarosińska: Wypoczynek urlopowy pracowników przemysłu w krajach socjalistycznych.
Wprowadzenie. Charakterystyka badań. Wykorzystanie urlopu. Wzory wypoczynku urlopowego. - M. Misztal: Społeczno-psychologiczne aspekty reprodukcji struktury edukacyjnej w Polsce.
- H. Domański, Z. Sawiński: Prestiż i pozycja społeczna jako wymiary ruchliwości zawodowej.
Prestiż zawodów a pozycja społeczna. Teoretyczne, empiryczne i metodologiczne przesłanki posługiwania się skalami prestiżu zawodów. Krytyka skal zawodów według kryterium prestiżu. Struktura ruchliwości zawodowej. Analiza maksymalnej korelacji jako metoda badania struktury ruchliwości zawodowej. Wymiary ruchliwości zawodowej w Polsce. Zakończenie. - W. Kubik: Rozwody i dezorganizacja rodziny. (Próba typologii czynników).
Klasyfikacja czynników wywierających wpływ na zjawisko rozwodów. Stosowane typy wyjaśnień zjawiska rozwodów. Dezorganizacja rodziny a rozwód. - A. Flis: Myśl społeczno-polityczna Edwarda Abramowskiego.
Ewolucja poglądów i zainteresowań. Fenomenalistyczna teoria procesu dziejowego. Rewolucja moralna jako praktyka socjalizmu. Rzeczpospolita spółdzielcza jako rzeczywistość socjalizmu. Jedność ideału i metody: trzecia droga do socjalizmu. - J. Leoński: Władysław M. Kozłowski (1858-1935) - socjolog zapomniany.
- P. Ruszkowski: Mannheima koncepcja klas.
Klasy a grupy społeczne. Klasy a świadomość klasowa. Struktura społeczeństwa feudalnego. Struktura społeczeństwa kapitalistycznego, inteligencja a klasy. - E. Zakrzewska: Psychologia konstruktów osobistych a socjologia życia codziennego - podobieństwa i różnice.
Połączenie perspektywy psychologicznej i socjologicznej. Antybehawioryzm. Procesualność. Oddziaływanie na siebie. Różnice mieczy teorią konstruktów osobistych a socjologią życia codziennego. - J. Szmatka: Struktury bliskiego i dalekiego dystansu.
- G. Lissowski: Zastosowanie modeli logarytmiczno-liniowych do analizy związków między wieloma zmiennymi jakościowym.
Wprowadzenie. Problem redukcji opisu rozkładu wielu zmiennych jakościowych. Modele logarytmiczno-liniowe dla rozkładów dwuwymiarowych. Modele logarytmiczno-liniowe dla rozkładów trójwymiarowych. Weryfikacja hipotez o własnościach wielowymiarowego rozkładu zmiennych jakościowych. Porównywanie modeli logarytmiczno-liniowych i wybór "najlepszego" modelu. Przykład zastosowania modeli liniowych. Zakończenie.
Komunikaty z badań
- K. Jordan: Dobór kryterium socjometrycznego i jego wpływ na wyniki testów.
Recenzje
- Szkice z historii socjologii polskiej. Pod red. K. Z. Sowy (rec. S. Burakowski).
- S. Borzym, H. Floryńska, B. Skarga, A. Walicki: Zarys dziejów filozofii polskiej 1815-1918 (rec. L. Leońska).
- S. Kosiński: Zarys socjologii. Wyd. II (rec. Z. Klupś).
- K. Kelles-Krauz: Historia i rewolucja (rec. H. Hołda-Róziewicz).
- H. Kozakiewicz: Inna socjologia. Studium zapoznanej metody (rec. H. Ogryzko-Wiewiórowski).
- I. Reszke: Prestiż społeczny a płeć (rec. H. Domański).
- H.-P. Meier, M. Rosenmund: CH-CEMENT. Das Bild der Schweiz im Schweizervolk (rec. M. Gajlewicz).
- R. Boudon, F. Bourricaud: Dictionnaire critique de la sociologie (rec. K. Kwaśniewski).
Kronika życia naukowego
- II sympozjum polsko-jugosłowiańskie nt. "Samorząd a planowanie w społecznościach miejskich".
- Konferencja nt. "System wartości młodzieży polskiej a potrzeby doskonalenia systemu wychowania i oświaty".
- Konferencja nt. "Wartości społeczeństwa polskiego".
- Konferencja nt. "Rola i znaczenie socjologii w kształceniu i wychowywaniu ekonomistów".