Studia Socjologiczne nr 3/1969
Artykuły
- J. Danecki: Czas wolny - nurty refleksji społecznej
Wokół powszechności pracy i czasu wolnego. Między indywidualizmem a rygoryzmem społecznej ingerencji. Czas wolny jako negatyw pracy. - S. Nowak: Dylematy metodologiczne
- P. Sztompka: Dwa pojęcia celowości w socjologii
Problem i kierunki analizy. Model procesu teleologicznego. Model systemu teleologicznego. Wnioski i perspektywy syntezy. - W. Adamski: Ocena reprezentatywności i procedury weryfikacji materiału pamiętnikarskiego
Założenia konkursu i sposoby ilościowego opracowania materiału pamiętnikarskiego. Programowanie i realizacja kontrolnych badań ankietowych. Próba oceny stopnia reprezentatywności materiału pamiętnikarskiego i ankietowego. Wnioski płynące z porównania zbiorowości uczestników konkursu i ankiety pocztowej. - B. Jałowiecki: Zastosowanie metod sformalizowanych w badaniu przestrzenno-społecznej struktury miasta
Miasto jako system. Teorie dyfuzji jako model procesów urbanizacji. Dobór cech i analiza korelacyjna. Modele ciążenia i potencjału (hipotezy Stewarda-Zipfa). Hipoteza wzajemnego oddziaływania S. C. Dodda. Model "pośrednich" możliwości S. A. Stouffera. Modele grawitacji i potencjału w badaniach atrakcyjności handlowej poszczególnych obszarów. Bernoulliowski model czynników strukturotwórczych w urbanistyce. Hipoteza pozalokalnych kontekstów. Hipotezy ekologiczne J. Quinna. - S. Kosiński: Problem adaptacji w socjologii polskiej
Wstęp. Różne koncepcje adaptacji i podstawowa literatura. Propozycje własne. Adaptacja społeczno-zawodowa młodych robotników jako doniosły problem badań empirycznych. - M. Sokołowska: Oddziaływanie na proces społecznej rehabilitacji pacjentów
Wstęp. Podstawy podejmowania działania. Diagnoza. Ocena skutków działania rehabilitacyjnego. - K. Hirszel: Próba zastosowania teorii motywacyjnej w badaniach nad zawodem lekarza ftizjatry
- A. Schaff: Klasowy charakter poznania historycznego - przyczynek do zagadnienia socjologii wiedzy
Socjologia wiedzy o społecznym uwarunkowaniu poznania. Marksizm a socjologia wiedzy. - W. Morawski: Krytyka szkoły "human relations" a nowoczesna teoria organizacji
Założenia teoretyczne szkoły "human relations". Dyrektywy praktyczne szkoły "human relations". Kierunki krytyki szkoły "human relations". Nowoczesna teoria organizacji jako ideologia kooperacji. Praktyczne i ideologiczne funkcje socjologii przemysłowej. - Cz. Herod: Opinie młodych robotników na temat kształcenia się
Uwagi wstępne. Dynamika rozwoju i kierunki kształcenia w powiecie chrzanowskim w latach 1955-1963. Struktura wykształcenia badanej zbiorowości. Poglądy młodzieży na własne kwalifikacje zawodowe i ich przydatność do wykonywanej pracy. Aktualny stan dokształcania się; trudności i plany na przyszłość. Uwagi końcowe. - H. Najduchowska: Drogi zawodowe kadry kierowniczej
- J. Sztumski: Socjologia w Niemieckiej Republice Demokratycznej
- R. S. Kunda: Uwagi o sytuacji w socjologii czechosłowackiej
Recenzje
- S. Kozyr-Kowalski: Max Weber a Karol Marks. Socjologia Maxa Webera jako "pozytywna krytyka materializmu historycznego" (rec. Z. Bokszański)
- Płynność załóg, praca zbiorowa pod redakcją A. Sarapaty (rec. S. Dzięcielska-Machnikowska)
- I. Supčić: Wstęp do socjologii muzyki (rec. E. Pietraszek)
- B. Drewniak: Kultura w cieniu swastyki (rec. J. Banaszkiewicz)
- J. Szkocki: Czytelnictwo i lektura ludzi dorosłych (rec. E. Wnuk-Lipiński)
Kronika życia naukowego
- Drugi Światowy Kongres Socjologii Wsi. Z działalności Sekcji Socjologiczno-Demograficznej Instytutu Zachodnio-Pomorskiego w Szczecinie w 1968 r.
- Tradycyjny i nowoczesny model kultury wsi polskiej - spotkanie dyskusyjne w Białej koło Trzcianki - 30 maja 1968 r.
- Polska socjologia w ZSRR
- Prace polskich socjologów wsi w językach obcych
***
- Irena Tetelowska (1927-1969)