Studia Socjologiczne nr 1/1970
Artykuły
- W. Markiewicz: Socjologia Polska (1910-1969)
Tradycje socjologii polskiej. Socjologia polska w okresie międzywojennym. Socjologia polska w okresie okupacji. Socjologia w Polsce Ludowej. - B. Gałęski: Socjologia wsi w Polsce
Przesłanki powstania socjologii wsi w Polsce – socjologia wsi przed wojną. Socjologia wsi w Polsce po II wojnie światowej. Polska i amerykańska socjologia wsi. - E. Pietraszek: Problematyka społeczna w publikacjach etnograficznych minionego ćwierćwiecza (1945-1969)
- F. Ryszka: Pochwała metodologii
Przedmiot badania i bohater historii. Parę uwag o metodzie. - T. M. Jaroszewski: Podmiotowość, struktura a poznawalność osobowości
Człowiek podmiotem swych aktów. Podmiotowość i względna stabilność osobowości a jej „otwartość”. Czy osoba jest niepoznawalna? - J. Szacki: Trzy pojęcia tradycji
Transmisja społeczna. Dziedzictwo społeczne. Tradycja. - W. Narojek: Budowa społeczeństwa socjalistycznego w perspektywie planów gospodarczych
Planowy mechanizm społecznego podziału pracy. Socjologiczne współrzędne polityki gospodarczej. Zadania gospodarcze a społeczne agregaty planu. Społeczeństwo socjalistyczne – społeczeństwo planujące. - M. Waldenberg: W kwestii tzw. marksizmu deterministycznego
- S. Morawski: Sztuka a społeczeństwo
- I. Szaniawski: Intelektualizacja pracy produkcyjnej – centralny problem współczesnego kształcenia zawodowego
W poszukiwaniu wspólnego mianownika czy też na szczycie wieży Babel współczesnej techniki. Wspólne kategorie dwu różnych dziedzin. Wspólny mianownik teorii organizacji i kierownictwa oraz teorii kształcenia zawodowego. Reprodukcja rozszerzona w warunkach pary, kolei żelaznej i elektryczności a kształcenie robotników. Tendencja: scalanie zawodów i wszechstronność. Reprodukcja rozszerzona w warunkach ery atomowej, elektroniki i lotów kosmicznych a kształcenie robotników. Przedmioty podstawowe i ogólnokształcące w kształceniu zawodowym. Między Scyllą egalitaryzmu a Charybdą elitaryzmu. - W. Adamski: Determinanty aktywności społecznej instruktorów ZHP
Dobrowolność i przymus jako drogi prowadzące do aktywności instruktorskiej. Biograficzno-środowiskowe uwarunkowania dobrowolności. Kulturowo-organizacyjne aspekty dobrowolności. Biograficzno-środowiskowe i organizacyjne korelaty przymusu. Struktura preferencji wobec nagradzania aktywności instruktorskiej. Biograficzno-środowiskowe determinanty bezinteresowności. Biograficzno-środowiskowe determinanty odpłatnej aktywności. Kulturowo-organizacyjne determinanty bezinteresowności. - L. Janiszewski: O obserwacji uczestniczącej na statku morskim
Uwagi wstępne. Obserwacja uczestnicząca na statku rybackim „X”. Stosowalność obserwacji uczestniczącej w badaniach socjologicznych na statku morskim. Próba podsumowania.
Recenzje
- S. Kozyr-Kowalski: Max Weber a Karol Marks (rec. A. Stasiuk)
- T. Pawłowski: Metodologiczne zagadnienia humanistyki (rec. A. P. Wejland)
- B. Olszewska: Wieś uprzemysłowiona. Studium społeczności lokalnej w powiecie opolskim (rec. E. Pietraszek)
- G. Kraus: Społeczne aspekty wdrażania postępu technicznego w górnictwie węgla kamiennego (rec. J. Solarz)
Kronika życia naukowego
- Międzynarodowa konferencja na temat badań nad władzą lokalną
- Instytut Socjologii Uniwersytetu Warszawskiego
- Badania nad strukturą społeczną
- Społeczno-prawne konsekwencje migracji na przykładzie powiatów Trzcianka i Czarnków – spotkanie dyskusyjne w Trzciance – 17 czerwca 1969 r.