Studia Socjologiczne nr 3/1974
Artykuły
- T. Kowalik: Socjologiczny obszar w ekonomii Oskara Langego
Dzieło i epoka. Podstawy prakseologiczne. Prakseologiczna utopia. Założenia meta socjologiczne. - W. Krajewski: Darwinizm a materializm historyczny. Statystyczno-selektywna interpretacja prawa w świadomości zależności od bytu społecznego
- P. Sztompka: O prawach socjologicznych
Strukturalna charakterystyka prawa. Funkcjonalna charakterystyka prawa. Moc systematyzująca prawa. Inkluzywność i zakres stosowalności prawa. Uniwersalność i zakres przedmiotowy prawa. Ogólność i zakres treściowy prawa. Trzy modele socjologii. - I. Krzemiński: Stanowisko redukcjonistycznym
Indywidualizm metodologiczny a stanowiska redukcjonistyczne. Holizm metodologiczny a stanowiska redukcjonistyczne. Ogólna eksplikacja stanowiska redukcjonistycznego. Kontrowersja: holizm metodologiczny – stanowisko redukcjonistyczne (wnioski końcowe). „Redukcyjny” schemat systematyzacji wiedzy a „rewolucje w nauce”. - A. Celiński: Analiza i krytyka Mertonowskiej teorii zachowań dewiacyjnych
Kilka słów o tradycji anomii – Durkheim, Merton. Teoria anomii Roberta Mertona. Krytyczne omówienie teorii anomii Roberta Mertona. - H. Chołaj: Możliwości i ograniczenia rozwoju nauk ekonomicznych na tle zadań nauk społecznych
- I. Sieńko: Niektóre problemy metodologiczne analizy stosunku ekonomiki i polityki w społeczeństwie socjalistycznym
Dwie płaszczyzny analizy. Analiza stosunku ekonomiki i polityki we współczesnej literaturze marksistowskiej. Postulaty badawcze. - S. Kuśmierski: Teoretyczne problemy propagandy
Przedmiot teorii propagandy. Miejsce propagandy w marksistowskiej teorii rozwoju społecznego. Cele, zasady i funkcje systemu propagandy socjalistycznej. - J. Hryniewicz: Egalitaryzm a ruchliwość społeczna
Pojęcie ruchliwości społecznej. Struktura społeczna. Propozycje przedmiotu badań. Społeczeństwo „równomiernej ruchliwości”. Kanały ruchliwości. Kanały ruchliwości a ruchliwość równomierna. Nierówność a ruchliwość społeczna. - M. Anasz, J. Błuszkowski: Teoretyczne problemy egalitaryzmu w oświacie
Klasyfikacja koncepcji równości kształcenia. Pojęcie egalitarnego systemu szkolnego. Założenia metodologiczne badań nad procesami egalitaryzacji szkolnictwa. - D. Markowski: Trzy koncepcje struktury „społeczeństwa postindustrialnego” (próba analizy)
Struktura technokratyczna. Wiedza jako wyznacznik pozycji klasowej. Teoria rozwoju klasy średniej. Postęp naukowo-techniczny a przekształcenia struktury społeczeństwa kapitalistycznego. - H. Kubiak: Nauki społeczne i polityczne na II Kongresie Nauki PolskiejKierunki dyskusji. Wnioski Sekcji XV.
- A. Kwilecki: Socjologiczne ośrodki uniwersyteckie w Polsce (Stan i perspektywy)
Polemiki
- M. Dymkowski: Uwagi w sprawie teorii równowagi interpersonalnej Z. Zaborowskiego
Recenzje
- M. Waldenberg: Wzlot i upadek Karola Kautsky’ego (rec. J. J. Wiatr)
- J. J. Wiatr: Marksistowska teoria rozwoju społecznego (rec. P. Sztompka)
- W. Narojek: Społeczeństwo planujące. Próba socjologii gospodarki socjalistycznej (rec. I. Sieńko)
- N. Nowikow: Organizational Society: Social Mechanismus and Ideology (rec. W. Pańków)
- H. Malewska, V. Peyre (przy współpracy A. Firkowskiej-Mankiewicz): Przestępczość nieletnich. Uwarunkowania społeczno-ekonomiczne (rec. A. Krukowski)
- I. Rżewska: Społeczne problemy zawodu pielęgniarki (rec. S. Kosiński)
- K. Kraśniewska: czytelnictwo kobiet (rec. B. Sadkowska)
- Studia z socjologii młodzieży i wychowania, tom I (rec. H. Kozakiewicz)